USTAWY REGULUJĄCE JAKOŚĆ PALIW W POLSCE
|
Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. 2006 nr 169 poz. 1200 z późn. zm.) – reguluje szeroko rozumianą tematykę monitoringu jakości paliw ciekłych.
|
|
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
|
|
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r., odnosząca się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzająca mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych.
|
|
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2009 nr 3 poz. 11 z późn. zm.).
|
|
Czy wiesz że?
|
Ważnym dokumentem, określającym
jakość paliw, jest Światowa Karta Paliw (Worldwide Fuel Charter), w której
zarówno benzyny, jak i oleje napędowe, ze względu na jakość i emisję
szkodliwych substancji gazowych, podzielono na 4 kategorie – od najmniejszych
wymagań jakościowych (1) do tych najbardziej zaostrzonych (4). Najwyższej
jakości komponenty oraz dodatki zapewniają paliwom z PKN ORLEN S.A. spełnienie
wymogów wszystkich czterech kategorii Światowej Karty Paliw.
JAKOŚĆ PALIW A PORA ROKU
Wymagania jakościowe dla paliw
ciekłych zmieniają się w zależności od pór roku.
Ze względu na polskie warunki
klimatyczne dla parametrów sezonowych OLEJU NAPĘDOWEGO wyznaczono trzy
okresy:
· letni od 16 kwietnia do 30 września,
· przejściowy od 1 marca do 15 kwietnia
i od 1 października do 15 listopada,
· zimowy od 16 listopada do końca
lutego.
Również dla parametrów sezonowych BENZYN wyznaczono trzy
okresy:
· letni od 1 maja do 30 września,
· przejściowy od 1 marca do 30 kwietnia
i od 1 października do 31 października,
· zimowy od 1 listopada do końca
lutego.
Dla parametrów gazu skroplonego (LPG) wyznaczono dwa
okresy:
· letni
od 1 kwietnia do 30 listopada,
· zimowy
od 1 grudnia do 31 marca.
JAKOŚĆ SUROWCA
|
Wszystkie surowce, komponenty i
wyroby gotowe przyjmowane są na podstawie obowiązujących w Zakładzie
Produkcyjnym PKN ORLEN S.A. norm jakościowych.
|
Gotowy produkt przed wysyłką do
odbiorców jest analizowany w laboratorium na zgodność parametrów jakościowych
z
wymogami obowiązujących przepisów Rozporządzenia Ministra Gospodarki oraz norm
jakościowych i tylko produkt spełniający wszystkie parametry jakościowe zostaje
skierowany do ekspedycji.
JAKOŚĆ PALIW W TRANSPORCIE
|
Istotny wpływ na jakość dostarczanego
do klienta produktu ma czystość komór autocystern służących do przewozu paliw,
za którą odpowiada przewoźnik (jest to sprecyzowane w umowach handlowych).
Bezpieczeństwo transportu gwarantują przepisy ADR.
|
ADR to międzynarodowa konwencja
dotycząca drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych. Umowa ta
obowiązuje obecnie w 46 krajach, w tym w Polsce.
JAKOŚĆ PRODUKTU NA STACJACH
|
Aby uniknąć problemów z jakością
magazynowanych paliw, produkt należy często rotować. Wynika to z sezonowości, a
także z właściwości paliw, które zmieniają się wraz z wymaganiami dla
poszczególnych okresów.
|
Niezwykle ważna jest również
prawidłowa eksploatacja zbiorników, ich okresowe kontrole, monitoring i
zapobieganie dostaniu się do wnętrza wody.
Wszystko to, żeby nie dopuścić do
zanieczyszczenia paliwa. Skażenie paliwa może skutkować przykładowo:
· zwiększoną
korozyjnością,
· zapychaniem
filtrów i przewodów,
· zmianą
właściwości fizyko-chemicznych paliw.
BADANIE JAKOŚCI PALIWA NA STACJACH PALIW
Badania przeprowadza:
|
· Inspekcja
Handlowa (na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej),
· wyspecjalizowane
laboratorium – stacje paliw okresowo, na własne potrzeby powinny przeprowadzać
badania jakości paliw za pośrednictwem wyspecjalizowanego laboratorium lub
wewnętrznej kontroli jakości.
|
PROGRAM KONTROLI JAKOŚCI PALIW BAQ
Paliwa BAQ to system monitoringu jakości
paliw, polegający na okresowych i niezapowiedzianych kontrolach jakości paliwa
na stacjach objętych Programem Paliwa BAQ. Jakość paliw przeprowadzana jest przez
ekspertów spółki Grupy Kapitałowej ORLEN Laboratorium.
KIEROWCA – DBAŁOŚĆ O JAKOŚĆ PALIWA
Co może zrobić kierowca, aby uniknąć
kłopotów z tankowaniem paliwa?
|
Unikać stacji, na
których paliwo jest podejrzanie tanie.
Zawsze zabierać
paragon lub fakturę za zakupione paliwo.
Sprawdzać na
stronach UOKiK, czy stacja na której tankujemy nie figuruje na „czarnej
liście”.
Tankować na
stacjach markowych i współpracujących
z Grupą ORLEN, objętych Programem Paliwa BAQ.
|
Lista tych stacji dostępna jest TUTAJ